Tvůj přítel jménem NADVÁHA

Nadváha a obezita se ve světě i v České republice stávají čím dál tím větším problémem. Nadměrná hmotnost s sebou totiž přináší také větší riziko vzniku kardiovaskulárních chorob, cukrovky, poruch pohybového systému a dokonce rakoviny. A přitom se počet lidí trpících nadváhou či obezitou stále zvyšuje.

 

Podívejme se nejprve na tato alarmující fakta:

  • Od roku 1980 se obezita po celém světě více než zdvojnásobila.
  • V roce 2014 trpělo nadváhou více než 1,9 miliardy lidí starších 18 let, z nich více než 600 milionů bylo obézních. To znamená, že v roce 2014 mělo nadváhu 39 % a obezitu 13 % celé dospělé populace.
  • 42 milionů dětí mladších 5 let mělo v roce 2013 nadváhu nebo obezitu.
  • Většina světové populace žije v zemích, kde nadváha a obezita zabíjí více lidí než podváha.

Jak to vypadá v ČR?

  • 31,6% žen starších 18-ti let má nadváhu a 26,5% obezitu.
  • U mužů je to 44,1% trpících nadváhou a 29,9% obezitou.
  • Za posledních 10 let se podíl obézních osob starších 15-ti let v ČR více než zdvojnásobil, u mužů dokonce téměř ztrojnásobil.

Zdroj: průzkumy WHO a SZÚ

Jak jste na tom Vy?

Nejjednodušší způsob, jak zjistit, jestli trpíte nadváhou nebo obezitou, je spočítat si svůj BMI (body mass index) – vydělte svoji hmotnost v kilogramech druhou mocninou Vaší výšky v metrech.

BMI = váha (kg)/výška (m2)

 

Pokud hodnota BMI překročí 25 kg/m2 jedná se o nadváhu, hodnoty nad 30 kg/m2 znamenají obezitu. Naopak hodnoty nižší než 18,5 kg/m2 svědčí o podvýživě. Ideální hodnoty BMI se tedy pohybují mezi 18,5-25 kg/m2.

BMI je však pouze orientačním nástrojem, jelikož nezohledňuje tvar těla, rozložení tuků a množství svalové hmoty.

Příčiny nádvahy a obezity

  • Nadměrný příjem potravy – přejídání
  • Nevhodná strava tvořená převážně kyselinotvornými potravinami jako jsou rafinované cukry a tuky, bílá mouka, maso, uzeniny, mléčné výrobky, černý čaj, káva, pečené, smažené, průmyslově zpracované potraviny, alkohol a chemie vč. léků. Od nevhodné stravy se odvíjejí různé potíže, které k rozvoji nadváhy přispívají:
    • Nekvalitní trávení – vede ke kvašení a hnití potravy, přičemž vzniká kal, který se hromadí v tlustém střevě a kromě zvyšování tělesné hmotnosti také omezuje funkci střev a snižuje schopnost vstřebávání živin – proto jsou lidé i přes svoji nadměrnou hmotnost často těžce podvyživení
    • Překyselení – tělo důmyslně využívá tuk jako ochranu před poškozením tkání vlivem překyselení
    • Snížená funkce štítné žlázy – zpomalení metabolismu (o poruchách štítné žlázy si můžete přečíst zde)
    • Hormonální nerovnováha
    • Přemnožení škodlivé střevní mikroflóry a parazitů – ovlivňují chutě k jídlu
    • Nedostatek některých živin – může způsobovat chutě na nezdravé potraviny
  • Nedostatek pohybu – s přibývajícími kilogramy činí pohyb stále větší potíže
  • Drastické diety – jo-jo efekt
  • Stres, deprese – psychika ovlivňuje veškeré tělesné procesy
  • Duchovní příčiny: Nadměrná hmotnost vypovídá o naší nevědomé potřebě pozornosti, lásky a bezpečí, prapůvodních (dětských) pocitů sídlících v břiše, které si na materiální úrovni nahrazujeme jídlem – jídlem zajídáme stres, odměňujeme se a vyplňujeme svoji vnitřní prázdnotu. Potřeba zajistit si svoji „váhu“ a „prostor“ na fyzické úrovni svědčí o nevědomí vlastní důležitosti. Tělesný tuk nás ochraňuje před okolním světem, ve kterém není láska, pomáhá nám vyhýbat se realitě a svojí sexuální roli – toužíme se vrátit zpátky do dětství, kdy naší jedinou starostí bylo teplé a plné břicho. Velké břicho také symbolizuje potřebu materiálního zajištění a nedůvěru v budoucnost. Zanesené tlusté střevo (zácpy nebo naopak průjmy) ukazuje na naši neochotu odpouštět.

Celostním přístupem k ideální váze

Základem je vyčistit střeva, játra a ledviny a posílit jejich funkci, dále rozhýbat lymfu, podpořit metabolismus a zalkalizovat a zregenerovat celé tělo – tím vyřešíme některé příčiny nadváhy na fyzické úrovni a zbavíme tak naše tělo potřeby chránit se tukem před poškozením.

Připravte se, že uvolňování škodlivin dost možná vyvolá některé nepříjemné detoxikační projevy jako je únava, bolest hlavy, vyrážka, svědění, hlen, chřipka, průjem, zvracení, závratě, bolesti kloubů, změna zabarvení moči a stolice, horečka, bolest ve starých jizvách, emocionální labilita a další příznaky. Mohou se také objevit nebo dočasně zhoršit symptomy potlačených nebo právě probíhajících onemocnění.

Protože každý člověk je trochu jiný, i míra znečištění organismu a úroveň vědomí se u každého jedince liší, je detoxikační proces individuální záležitostí a to, jak bude probíhat, jak dlouho bude trvat a co všechno pro to bude potřeba udělat, záleží na každém konkrétním člověku. Dá se očekávat, že to nebude zrovna příjemné, ale právě to je dobré znamení – znamení, že se tělo začalo zbavovat uložených škodlivin.

Co se stravou?

  • Omezte konzumaci rafinovaných cukrů a tuků, bílé mouky, masa, uzenin, mléčných výrobků, pečených, smažených a průmyslově zpracovaných potravin, černého čaje, kávy, soli, alkoholu a veškeré chemie jako jsou barviva, konzervanty apod. Vyhybejte se také výrobkům označeným jako nízkotučné nebo light – tuk zde často bývá nahrazen cukrem.
  • Jezte co nejvíce přirozené stravy, tedy čerstvého syrového ovoce, zeleniny a bylinek (nejlépe v bio kvalitě), které alkalizují, pročišťují a regenerují celé naše tělo, doplněné trochou ořechů, semínek a klíčků.
  • Nedržte ale žádné diety, spíš se snažte o postupnou změnu a dlouhodobě udržitelný životní styl.
  • Jezte pomalu, v klidu, každé sousto pořádně rozkousejte, jídlo si vychutnávejte a nezapíjejte velkým množstvím tekutin.
  • Nehladovte.
  • Připravujte si čerstvé ovocné a zeleninové šťávy, hlavně jablečnou, hroznovou, citronovou, pomerančovou, ananasovou, okurkovou, melounovou, karotkovou, zelnou a celerovou a každý den vypijte alespoň půl litru – 3 dcl šťávy dořeďte do půl litru vodou a vypijte v průběhu 15-ti minut.
  • Ráno začínejte sklenicí vlažné vody s citronovou šťávou, můžete dochutit medem.
  • Dopřejte svému tělu také půst, ať už na ovocných a zeleninových šťávách nebo čistě na vodě.
  • Pijte dostatek čisté, neperlivé vody.
  • Můžete si také přidat vlákninu ve formě psyllia, abyste podpořili čištění a pohyb střev – jednu lžičku rozmíchejte ve sklenici vody, vypijte ráno nalačno a zapijte druhou sklenicí vody. Při užívání psyllia je potřeba dbát na pitný režim!
  • Výborné detoxikační schopnosti v oblasti celého trávicího traktu má jíl.
  • K detoxikaci lymfy jsou vhodné mořské řasy.

Doporučené bylinky:

  • tolice vojtěška – čistí, alkalizuje, regeneruje, posiluje, vyživuje
  • smetánka lékařská – univerzální, čistí krev, podporuje trávení
  • heřmánek pravý – univerzální, odstraňuje z těla škodlivé látky a mikroorganismy, podporuje metabolismus
  • aloe pravá – čistí, regeneruje, vyživuje
  • kurkuma dlouhá – antioxidant, podporuje trávení, působí proti parazitům
  • pukléřka islandská – detoxikuje, posiluje
  • chaluha bublinatá – pomáhá harmonizovat činnost štítné žlázy, podporuje metabolismus, navozuje pocit sytosti, reguluje tělesnou hmotnost
  • libeček lékařský – usnadňuje detoxikaci, eliminuje podkožní tuk
  • kukuřice setá (blizny) – podporuje hubnutí

Vhodné přírodní produkty:

  • OKG Factor Base pro očistu střev
  • Factor Base Detox pro detoxikaci celého těla včetně škodlivých mikroorganismů a parazitů (je vhodné užívat společně s přípravkem OKG Factor Base, který pomůže uvolněné škodliviny vyvázat ven z těla)
  • Slim-packOK Alfa+ k pročištění a regeneraci celého organismu
  • OK Beta+ k odkyselení a pročištění střev
  • Emulips, Emulips Forte pro lepší trávení a podporu metabolismu
  • Emulips Slim Drink pro rozhýbání lymfy a usnadnění celého procesu čištění
  • Emulips Slim – dvousložkový preparát pro odbourání tělesného tuku
  • Slim pack = cenově výhodná sada pro hubnutí

Pohyb a odpočinek

Alespoň 20 minut denně se věnujte nějaké fyzické aktivitě – rychlé chůzi, jízdě na kole, józe (jóga je výborný způsob jak se nejen protáhnout a zformovat postavu, ale také zklidnit mysl, zmírnit stres a dobít energii), aerobiku, plavání… Najděte si něco, co Vás bude bavit a ideálně to zkombinujte s pobytem na čerstvém vzduchu. Nezapomínejte také na dostatek odpočinku.

Měj se rád/a!

Současně je třeba vědomě se vypořádat s pocity nelásky, přijmout sebe sama včetně svoji sexuální role, vyplnit svoji vnitřní prázdnotu láskou ke svému tělu, mysli i duši, uvědomovat si vlastní důležitost, přibrat na duševní váze, zajistit si svůj životní prostor, důvěřovat budoucnosti a naučit se zvládat krizové situace jiným způsobem než přejídáním.

Naše zdravotní i osobní problémy mají často svůj původ v dětství, kdy bezvýhradně přijímáme názory druhých lidí – možná nám někdo kdysi řekl něco, byť třeba neúmyslně, co úplně změnilo naše vnímání sebe sama a vytvořilo v naší hlavě vzorce chování, které nám teď komplikují život. Je proto důležité odpustit druhým lidem i sami sobě, abychom mohli kráčet životem s lehkostí. Můžete si udělat např. rituál odpuštění.

Praktické cvičení

Každý den se alespoň jednou postavte před zrcadlo, udělejte si z toho třeba svůj večerní rituál, pohleďte s láskou do svých očí, prohlédněte si své tělo, nic nesuďte, jen se obejměte, pohlaďte, věnujte svému tělu pozornost a lásku, můžete se jemně namasírovat, použít vonné olejíčky, cokoliv co je Vám příjemné, poděkujte svému tělu za to, že Vám věřně slouží, ačkoliv mu nedáváte vždy takovou péči, jakou by si zasloužilo. Můžete se mu omluvit za to, jak nehezky se k němu chováte. Nakonec s láskou proneste slova „omlouvám se, děkuji Ti, odpouštím Ti, miluji Tě“. Zpočátku Vám to nejspíš nepůjde úplně snadno, ale nepřestávejte, jen pozorujte jak se Vaše pocity den ode dne mění.

Uvědomte si, že Vaše tělo je to jediné, které pro tento život máte, je to Vaše hmotná schránka, která Vám umožňuje realizovat se v tomto světě. Vnímejte své tělo jako zázrak, kterým ve skutečnosti je. Krása nemusí být taková, jakou nám ji předkládají v módních časopisech, ta pravá krása vyzařuje zevnitř, z Vašeho nitra, z lásky kterou nosíte ve svém srdci.

Závěrem

Nehledejme v tom žádné velké složitosti – tělo, které je čisté, zalkalizované a zregenerované a jeho „nájemník“ pěstuje zdravé sebevědomí a sebelásku, si svoji ideální hmotnost dokáže najít samo. Tento článek Vám dává do rukou nástroje, které Vám pomůžou Vaší ideální váhy dosáhnout.

 

Naučte se základy celostního přístupu zdarma v 21-denním e-mailovém programu Cesta ke zdraví těla, mysli i duše>>>

 

About Zuzana Hoffmannová

Mojí vášní je pomáhat lidem najít příčiny a řešení jejich zdravotních problémů a sledovat, jak se jejich životy obrací k lepšímu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>