Ovládněte svůj vztek

Ovládá Vás vztek? Naučte se ovládat Vy jeho!

Mít vztek je lidské, někdy však v zajetí emocí říkáme a děláme věci, kterých potom litujeme a přejeme si, abychom mohli vzít svá slova a činy zpět. Vrátit čas bohužel nemůžeme, můžeme se ale naučit zvládat svůj vztek tak, abychom se vyhnuli jeho destruktivním účinkům jak na naše okolí, tak na nás samotné.

vztek II

 

To my se nakonec cítíme mizerně…

Všimli jste si, že když svůj vztek neovládneme, jsme to nakonec my, kdo se cítí mizerně, i když nám třeba zpočátku připadalo, že jsme v právu? Je potřeba uvědomit si, že jsem to jenom já, kdo je zodpovědný za sebe, své pocity a své reakce. Druzí si mohou dělat, říkat a myslet co chtějí, v mém životě jde ale především o mě.

Všechno má nějaký smysl

Základem je mít stále na paměti, že všechno má nějaký smysl, nic se neděje náhodou, proto i situace, která mě rozčílila, musí pro mě mít nějaký hlubší význam. Vše si k sobě totiž přitahujeme, protože to tak potřebujeme, abychom něco pochopili, něčemu se naučili, posunuli se zase o kousek dál. A výjimky neexistují. Je potřeba jen trocha nadhledu, odvahy pošťourat se ve svém nitru a upřímnosti k sobě samému.

Černo před očima

Když jsme u té upřímnosti, přiznám se, že mě samotné vztek dělal hodně velké problémy. A ještě pořád mám občas chuť vynadat tomu, kdo mě naštval, zakřičet na něj, ztropit scénu (a někdy to taky udělám). Ve stavu vrcholného rozčilení jsem schopná dokonce i fyzicky ublížit (většinou to bolí mě). Proto je pro mě velmi důležité, abych se do stádia, kdy mám černo před očima, vůbec nedostala. Naučila jsem se proto tuhle jednoduchou techniku na zvládání vzteku, kterou nyní naučím i vás. Když si na ni vzpomenete včas, máte napůl vyhráno.

Technika na zvládání vzteku:

Vždy, když vás někdo nebo něco rozčílí, na chvíli se zastavte, nereagujte, zhluboka se nadechněte a jen pozorujte své emoce. Můžete si přitom představit, jako byste se dívali sami na sebe odněkud z výšky. Kde se berou? Co je spustilo? Proč mě tahle situace tak rozčiluje? Co to vypovídá o mě? Čeho uvnitř mě se to dotklo? Proč to tak potřebuju? Nechovám se podobně? Čemu mě to má naučit? Jděte po stopách svého vzteku, zjistěte, co se Vám pokouší sdělit.

Příležitost ke změně

Ať už budou vaše odpovědi jakékoliv, nic nesuďte. Přijměte to. Protože teprve skrze přijetí sebe sama a těch nepříjemných věcí, které nosíme uvnitř, se můžeme začít měnit k lepšímu a uzdravovat naši bolavou duši. Pravděpodobně odhalíte některé zkušenosti a zranění z minulosti, nepřijetí sebe sama, svých pocitů a potřeb, neschopnost vyjádřit je slovy, nelásku, neúctu a nedůvěru k sobě samému, strach nebo prostě „jen“ svoji netoleranci a zatvrzelé názory, neochotu přijímat názory druhých lidí a potřebu, aby všechno bylo podle vás. A možná spatříte sami sebe v zrcadle a uvědomíte si, že vy sami děláte přesně to samé, co vás rozčiluje na druhých lidech a že právě na změně těchto vlastností byste měli pracovat.

Ze vzteku k vděčnosti?

Nyní přišel čas poděkovat tomu, kdo vás rozčílil. V podstatě vám pomohl, udělal to pro vás, tak jak byste se na něj mohli ještě zlobit? Proneste a prociťte proto tato slova: Děkuji ti, odpouštím ti, omlouvám se, miluji tě. Takto přetransformujete svůj vztek na pocity vděčnosti. Nyní jste připraveni zachovat se jinak než obvyklým způsobem. Protože už víte, co je pravou příčinou vašich emocí. A pokud máte ještě stále potřebu si s oním člověkem promluvit, už jste schopni učinit tak konstruktivním způsobem. Nejspíš ale zjistíte, že už to vůbec není nutné.

Negativní energie musí ven!

Možná se vám to nebude hned zpočátku dařit, situace pro vás bude příliš náročná a vy budete cítit, že ji nezvládnete v tomto okamžiku zpracovat, budete potřebovat více času a možná také nějakým způsobem „upustit páru“. Pak si můžete pomoct tím (a taky to tak někdy dělám), že se co nejdříve stáhnete někam do ústraní – odejděte pryč, zavřete se do pokoje, jděte se někam projít, udělejte cokoliv pro to, abyste mohli být chvíli osamotě. Až to bude bezpečné, dejte emocím volným průchod, zakřičte si, zanadávejte, když vám to pomůže, zaboxujte si, dělejte nějaký sport nebo jinou fyzickou aktivitu, pusťte se třeba do úklidu nebo si zatancujte, zkrátka to ze sebe nějakým způsobem dostaňte.

Negativní energie prostě musí ven, potlačováním vzteku docílíte maximálně zdravotních potíží. Až se zklidníte, začněte přemýšlet o tom, jaký smysl měla daná záležitost pro vás. Opět se ptejte sami sebe s upřímnou touhou po porozumění a sledujte, jaké odpovědi k vám začnou přicházet. A nezapomeňte poděkovat za příležitost na sobě zapracovat.

Umění zvládat situace z nadhledu

Tréninkem této techniky se bude doba, kterou potřebujete na uklidnění a zpracování dané situace stále zkracovat, až budete schopni zvládat situace z nadhledu. Pokud se vám to nebude dařit, netrapte se tím a prostě to zkuste znovu zase příště.

 

Vztek a játra

S problematikou vzteku se více než kdy jindy potýkáme právě teď na jaře, jelikož úzce souvisí s energií prvku Dřevo a s našimi játry a žlučníkem, které jsou nejaktivnější zrovna v jarním období. Proto pokud tyto orgány přírodně podpoříme, půjde nám mnohem lépe i práce se vztekem.

Pokud jste narození v energii prvku Dřevo (dozvíte se zdarma v e-mailovém programu Cesta ke zdraví těla, mysli i duše) nebo máte nemocná játra či žlučník, je pro Vás práce se vztekem prioritní záležitostí. V tom případě Vám doporučuju jít více do hloubky v online programu Tolerovat je láska.

 

About Zuzana Hoffmannová

Mojí vášní je pomáhat lidem najít příčiny a řešení jejich zdravotních problémů a sledovat, jak se jejich životy obrací k lepšímu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>