Lněné placky

V poslední době se často mluví o tzv. superpotravinách, ale bohužel se přitom někdy zapomíná na celkem nenápadné lněné semínko, které svými výživovými vlastnosti mezi superfoods určitě patří. Navíc je snadno dostupné a levné, protože len se pěstuje u nás v ČR. My si z něj připravíme lněné placky, které můžou být zdravou náhradou pečiva nebo chipsů.

 

lněné placky

 

Na cca 20-25 placek budeme potřebovat:

  • 2 hrnky hnědého lněného semínka
  • 1 hrnek zlatého lněného semínka
  • 1 hrnek slunečnicových semínek (nemusí být)
  • 1-2 lžičky soli
  • sušená rajčata (nemusí být)
  • bylinky, koření (nemusí být)
  • voda

 

Lněná semínka zalijeme vodou a necháme nejlépe přes noc nabobtnat. Slunečnicová semínka propláchneme a taktéž necháme přes noc (alespoň 8 hodin) máčet. Druhý den slijeme přebytečnou vodu, semínka smícháme dohromady, přidáme sůl, pokrájená sušená rajčata, bylinky a koření podle chuti, já přidávám rozmarýn nebo provensálské koření, a pořádně promícháme. Sušicí tác vyložíme podložkou nebo pečicím papírem, lžící nabíráme „těsto“ a tvarujeme tenké placky, které sušíme do 42°C (první hodinu můžeme teplotu zvýšit) až jsou zcela suché a jdou lehce odloupnout. Do těchto placek můžete přidat i jiná semínka, cokoliv co máte rádi, nebojte se experimentovat. Lněné placky můžeme namazat pomazánkou, obložit zeleninou, přikusovat k salátu nebo chroupat jen tak samotné. Skvěle zasytí a hodí se i na cesty.

 

A proč jsou vlastně lněná semínka tak zdravá?

OLYMPUS DIGITAL CAMERALněná semínka jsou bohatým zdrojem kvalitních tuků a bílkovin, omega-3 mastných kyselin, vlákniny, vitamínů skupiny B, vitamínu E, hořčíku, fosforu, vápníku, železa, zinku, draslíku, mědi, enzymů, lignanů a dalších látek. Lněné semínko na sebe dokáže navázat velké množství vody, čímž mnhonásobně zvětší svůj objem za vzniku slizu, který chrání a napomáhá regeneraci sliznic žaludku a střev. Navíc na sebe váže toxické látky a pomáhá tak s jejich odvodem z těla.

 

Lněná semínka mají protizánětlivé, antivirové, antibakteriální a protiplísňové účinky, podporují činnost střev, pomáhají při zácpě, zánětech žaludku a střev, žaludečních a dvanácterníkových vředech, posilují imunitu, usnadňují vykašlávání, chrání srdce a cévy, snižují hladinu cholesterolu, upravují krevní tlak a cukr, pomáhají při astmatu, artritidě, kožních potížích, při přechodu, upravují menstruaci, usnadňují porod. Využívají se dokonce k prevenci i léčbě rakoviny. Abychom z lněného semínka získali co nejvíce živin, je potřeba ho pomlít nebo pořádně rozkousat – volím raději druhou možnost, protože s jeho mletím nemám moc dobré zkušenosti, jelikož má tendenci žluknout. Nedoporučuje se ale dlouhodobá konzumace lněných semínek ve velkém množství, proto bychom to s nimi neměli přehánět, bezpečná dávka je 2 lžíce denně. Rizikové je také jeho užívání v těhotenství – doporučuje se užívat až cca měsíc před porodem – a při kojení.

 

Základy celostního přístupu ke zdraví Vás učím zdarma v 21-denním e-mailovém programu Cesta ke zdraví těla, mysli i duše.

 

About Zuzana Hoffmannová

Mojí vášní je pomáhat lidem najít příčiny a řešení jejich zdravotních problémů a sledovat, jak se jejich životy obrací k lepšímu.

4 Comments

  1. Článek má nemilé slabiny začátečníka.
    Jen nastíním: lněného semínka je řada druhů a bohužel naprostá většina má nepříznivý poměr omega3/6. Jen několik málo druhů má nadbytek omega-3. Při nákupu lnu je potřeba znát.
    Za druhé – slunečnicové semínko tento zdroj omega-trojky degraduje, protože dodává mnoho „nežádoucí“ omega-šestky.
    Za třetí – lněné semínko má více účinků na tělo a není tak bohužel univerzálně vhodné pro každého.
    Určitě doporučuji více nastudovat, taky jsem měl v začátcích raw food takto omezené znalosti.
    A k té prevenci rakoviny – opatrně. Kdo studuje texty pí Strunecké (Doba jedová), ví, že za určitých okolností lněné semínko nádory naopak podporuje.
    Ne, není to až tak jednoduché. :-)))

  2. Placičky jsou výborné. Přidala jsem česnek a z koření rozmarýn :)

  3. Silvie Tripes

    Moc ti fandim!!! :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>